שימוש בסמים "קלים" ואי העמדה לדין – הסדר מותנה

עו"ד הולי שוורץ

עו"ד הולי שוורץ

כידוע, צה"ל נוקט מדיניות מחמירה בכל הנוגע למעצר, חקירה והעמדה לדין של חיילים בגין עבירות שימוש בסמים, כולל סמים "קלים" (גראס).

ככלל, חייל שחשוד בשימוש והחזקת סם מסוכן, או כל עבירה אחרת שיש בה נגיעה לסמים מסוכנים, נעצר, נחקר, ובתום החקירה מוגש נגדו כתב אישום. הרשעה בעבירות סמים בצה"ל, היא הרשעה בעבירה פלילית, שמשמעותה רישום פלילי, שמלווה את המורשע שנים קדימה. בנוסף, על המורשע יוטלו, בדרך כלל, גם העונשים הבאים מאסר לריצוי בפועל, מאסר על תנאי, פסילת רישיונות נהיגה (צבאי ואזרחי), והורדה בדרגה. בחלק לא מבוטל מהמקרים, החייל יהיה עצור במשך ניהול ההליך המשפטי כנגדו.

עם זאת, בשנים האחרונות חלה התפתחות והגמשה מסויימת במדיניות הצבא, כך שכיום קיימת אפשרות לסיום תיק חקירה בחשד לסמים ב"הסדר מותנה".

מהו הסדר מותנה? חייל שעשה שימוש במספר הזדמנויות בודדות בסם קל (גראס/קנאביס) בנסיבות אזרחיות (כלומר, לא בבסיס, לא בדרכו לבסיס, ולא בעת מילוי תפקידו), או החזיק סם בכמות קטנה, לא יועמד לדין, ותיק החקירה ייסגר ללא העמדה לדין, ללא הרשעה וללא מאסר, זאת בתנאי שיעמוד בהסדר שיכלול תנאים מסויימים. המטרה היא לאפשר לחייל להשלים שירות ולסיימו ללא הרשעה פלילית.

כדאי לדעת, שככל שהחייל מפר את התנאים שעליהם הוסכם, ניתן להעמידו לדין.

כמובן שלא כל מקרה מתאים להסדר מותנה, ויש לבדוק כל תיק לנסיבותיו, ולקרוא את הראיות שנאספו ע"י גורמי החקירה.

על מנת לבחון אם המקרה שלכם מתאים להסדר מותנה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין צבאי, כדי לקבל החלטה משפטית מקצועית, שמתבססת על בדיקת חומר הראיות, ולסכם את הנושא מול הרשויות המוסמכות בצה"ל באופן המיטבי.

עורכת דין הולי שוורץ, שירתה בפרקליטות הצבאית מעל 21 שנים, וניהלה מאות אלפי תיקים בחשד לשימוש בסמים, היא בקיאה בתחום ובעלת נסיון מצטבר, ולכן מומלץ לפנות ולהתייעץ עימה טרם סיכום ההסדר.    

  • האמור לעיל מובא כשירות לציבור החיילים, והינו בגדר סקירה כללית המיועדת להכרות ראשונית עם הנושא. אין בכך תחליף ליעוץ משפטי פרטני

מעניין? שתף את המאמר