עריקות מצה"ל – כל מה שלא ידעתם

עו"ד הולי שוורץ

עו"ד הולי שוורץ

עריקות (או העדרות שלא ברשות משירות צבאי) היא עבירה פלילית לפי חוק השיפוט הצבאי. זוהי עבירה נמשכת, כשהחייל העריק מחמיר את מצבו בכל יום שעובר, כשהוא מאריך את ההיעדרות.

מבחינה משפטית, קיימים בחוק השיפוט הצבאי שני סעיפים, שמביאים לידי ביטוי את העבירה של העדרות מן השירות. סעיף 94 לחוק השיפוט הצבאי, שהוא הסעיף הפחות חמור, וסעיף 92 לחוק, שהוא הסעיף החמור יותר, הן בהיבטי הרישום הפלילי והן בהיבטי ענישה פוטנציאלית.

למרבה הצער, חיילים רבים מוצאים את עצמם מבצעים עבירה של עריקות (או נפקדות), מבלי להבין את המשמעויות הנלוות לכך, ובכלל זה לטווח הרחוק.

לכן חשוב לדעת את הנתונים הבאים:

  1. עריקות עלולה להסתיים בשיפוט בפני בית דין צבאי, ולגרור אחריה עונש מאסר לריצוי בפועל (כלא).
  2. במקרים מסויימים עבירת העריקות עלולה גם לגרור אחריה רישום פלילי, שילווה את החייל שנים רבות, גם אחרי שהשתחרר מצה"ל, והפך אזרח. הרישום הפלילי עלול להכביד על חייל שמבקש לעשות את הצעדים הראשונים באזרחות.
  3. במקרים המתאימים, ובמעורבות של עורך דין צבאי שמכיר את התחום ובקיא בו, עריקות יכולה להסתיים גם ללא כתב אישום פלילי, וללא מאסר.
  4. אם אתם עריקים, מומלץ להסגיר את עצמכם ובכך לסיים את ההעדרות בצורה מתוכננת ומיוזמתכם, בטרם תעצרו באופן לא מתוכנן או בתזמון לא מתאים.
  5. זיכרו שגם אם נעדרתם מהשירות, עדיין יש טענות משפטיות ועובדתיות שניתן לטעון כדי לשפר את מצבכם המשפטי, ובמקרים המתאימים גם להביא לשינוי דרמטי במצבכם.

מומלץ להתייעץ עם עורך דין צבאי מראש, לפני שאתם מבצעים צעד כלשהוא (למשל, אם אתם מתכננים להתייצב) כדי שיידע להמליץ לכם כיצד להתנהל, איך כדאי להערך, ייצג אתכם בהליכים שיתנהלו מולכם, ויידע להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורכם, גם משפטית וגם אישית.

  • האמור לעיל מובא כשירות לציבור החיילים, והינו בגדר סקירה כללית המיועדת להכרות ראשונית עם הנושא. אין בכך תחליף ליעוץ משפטי פרטני

מעניין? שתף את המאמר

בואו הישארו מעודכנים