"אני לא מתאים לצבא" – פטור משירות צבאי

עו"ד הולי שוורץ

עו"ד הולי שוורץ

חיילים רבים מרגישים שהם לא מתאימים לשרת בצה"ל, ולכן הם מבקשים מגורמי צה"ל לפטור אותם משירות צבאי. כמו כן, ידוע שבכל מחזור גיוס ישנם צעירים רבים שכלל אינם מתגייסים.

חשוב לדעת שחוק שירות בטחון קובע חובה על כל נער או נערה להתגייס לצה"ל החל מגיל 18, ועם קבלת צו גיוס. בנוסף, הוצאת פטור משירות בטחון במרמה, הינה עבירה לפי חוק השיפוט הצבאי.

יחד עם זאת, קיימים מקרים בהם הנער או הנערה המיועדים לשירות אינם מתאימים לשירות צבאי, ולא יוכלו להשלים שירות צבאי תקין ומלא, בין בגלל נתונים אישיים או משפחתיים, או מטעמים רפואיים או נפשיים, או פיזיים, או שילוב של אלה. במקרים כאלה, יש לפעול מול רשויות הצבא לקבלת פטור משירות, ויפה שעה אחת קודם.

במקרה שאתם סבורים כי אינכם מתאימים לשירות צבאי, מומלץ להתייעץ עם עורך דין צבאי עוד בשלב ההתייצבות לצו הראשון בלשכת גיוס, כדי שיוכל לסייע לכם לנהל את התהליך בצורה נכונה ומושכלת מול הצבא, וככל הנדרש, להגיע עם כל המסמכים הרלוונטיים המציגים את המצב. כל זאת על מנת להגיע לתוצאה המבוקשת באופן מהיר, מסודר וללא תקלות.

יודגש, כי בכל עילת פטור ישנם נתונים שונים שעליהם מתבסס הפטור, ואין תהליך אחיד שנכון לכל המקרים. לכן בכל מקרה על הנער או הנערה המבקשים פטור, להוכיח כי הם זכאים לפטור, ולבסס את הטענה באופן מתאים.

מובן כי, במקרים המתאימים, ניתן לפעול לקבלת פטור גם לאחר תחילת השירות הצבאי, ככל שהמצב מצדיק זאת.

עורכת דין הולי שוורץ, היא עורכת דין צבאית, יוצאת המערכת המשפטית הצבאית, שמכירה את אופן ההתנהלות בצה"ל, ולכן תדע להנחות אתכם כיצד יש לפעול, על מנת להימנע מטעויות וסיבוכים מיותרים בדרך.

  • האמור לעיל מובא כשירות לציבור החיילים, והינו בגדר סקירה כללית המיועדת להכרות ראשונית עם הנושא. אין בכך תחליף ליעוץ משפטי פרטני

מעניין? שתף את המאמר