הבן עצור במצ"ח – 5 עצות זהב להורה

עו"ד הולי שוורץ

עו"ד הולי שוורץ

קיבלתם עדכון שהבן/ת עצורים במצ"ח, ואתם מופתעים, לחוצים, ובוודאי גם מבולבלים ולא יודעים מה לעשות וכיצד לנהוג.

כדי שלא תטעו, ולא תשכחו מה נדרש, הינה כמה עצות פרקטיות שיוכלו לעזור לכם לעשות סדר ולהתנהל באופן נכון במסגרת התהליך, ובכך לסייע לבן/ת בדרך הנכונה ביותר:

  1. מיד עם קבלת השיחה, תשאלו את הבן/ת היכן הם עצורים (מה שם הבסיס). זה עשוי לסייע לכם או לעורך הדין בהמשך, ככל שתרצו ליצור קשר שוב, למשל לצורך הוועצות עם עורך דין.
  2. ככל שהדבר מתאפשר, נסו לבדוק במה הם חשודים ומדוע נעצרו. לעיתים המפקדים או החברים יכולים לסייע במתן מידע רלוונטי בנושא. שימו לב שאתם לא משבשים חקירה או חלילה, מתאמים עדויות, שכן אלו עבירות פליליות בפני עצמן, שעלולות לסבך אתכם בפלילים.
  3. אף פעם אל תתנו בעצמכם עצות משפטיות, אם אתם לא אנשי מקצוע. למשל, משפט כמו "תגיד את כל האמת, והכל יהיה בסדר" היא עצה שלא בכל סיטואציה היא העצה המדוייקת ביותר. פעמים רבות אתם לא מכירים את כל העובדות, ולכן לא תמיד העצה הזו מועילה.
  4. אל תבזבזו את זמן השיחה על כעס, אכזבה, הטפת מוסר או אמירות כגון: "אמרתי לך". אם הבן/ת התקשר/ה, הם זקוקים לעזרה, ומוטב להתמקד בכך. שלב החינוך יבוא בהמשך, ככל שהדבר יידרש.
  5. עם כל הפרטים שביררתם, פנו מיד לעורך דין צבאי שבקיא בחקירות מצ"ח, ויודע כיצד הן מתנהלות, אילו שאלות נשאלות ומהם כיווני החקירה הצפויים. בדרך זו עורך דין מקצועי יוכל לסייע לחייל/ת להתמודד עם החקירה בצורה הטובה ביותר. זיכרו, שבמקרים כאלה כל דקה שהחייל/ת עצורים במצ"ח, ללא הכוונה וליווי משפטי, עלולים להיות קריטיים להמשך התהליך המשפטי. דברים שנאמרים ונכתבים בחקירה עלולים לאחר מכן לשמש כראיה נגד מי שאמר אותם.
  • האמור לעיל מובא כשירות לציבור החיילים, והינו בגדר סקירה כללית המיועדת להכרות ראשונית עם הנושא. אין בכך תחליף ליעוץ משפטי פרטני

מעניין? שתף את המאמר