השעיה מתפקיד בצבא

עו"ד הולי שוורץ

עו"ד הולי שוורץ

חייל או משרת קבע עלול להיות מועמד להשעיה מתפקידו הצבאי כתגובה על הליך חקירה או תחקיר שקויים בפני מפקד, או בעקבות העמדה לדין משמעתי או פלילי.

השעיה היא למעשה הפסקה זמנית של התפקיד הצבאי.

יש לשים לב, שפקודות הצבא מאפשרות לרשויות הצבאיות לנקוט בצעד של השעיה, גם בנוסף לכל צעד אחר שעניינו העמדה לדין (פלילי או משמעתי).

ההשעיה היא אקט פיקודי שניתן לקיימו, אם המפקד המוסמך סבור שקיים יסוד סביר להניח שהתקיימה אחת העילות הרשומות בפקודה (למשל, ההתנהגות של החייל פוגעת במשמעת הצבאית, בטוהר המידות, או שההתנהגות חורגת מאמות מידה הנדרשות מחייל בדרגתו או במעמדו של החייל הצבא).

למפקד יש סמכות להשעות תחילה לפרק זמן קצר של 14 יום, גם אם טרם נפתח הליך חקירה או בדיקה של האירוע. בהמשך יכול המפקד להשעות לתקופות ארוכות יותר, עד 60 יום בכל פעם, ובסך הכל עד שנה. באישור מיוחד ניתן להאריך את ההשעיה אף מעבר לכך.

הסמכות להשעות חייל או משרת קבע נתונה למפקד, שדרגתו משתנה כפועל יוצא של דרגת המועמד להדחה. למשל, לגבי חייל בשירות חובה – המפקד שמוסמך להשעות הוא בדרגת סגן אלוף. לעומת זאת, אם מדובר בקצין בשירות חובה עד דרגת סרן – המפקד שמוסמך להשעות הוא בדרגת אלוף משנה.

השעיה מתבצעת בנוהל סדור, שמאפשר העלאת טענות בפני המפקד, טרם קבלת ההחלטה. כמו כן, בהמשך ניתן לערער על ההחלטה להשעות.

מומלץ להתייעץ עם עו"ד צבאי טרם התייצבות להליך ההשעיה, על מנת שניתן יהיה להביא בפני הגורם המוסמך את הטענות והשיקולים הרלוונטיים, לפני שיקבל את ההחלטה. במקרים המתאימים, ניתן אף לפנות לבית משפט, בבקשה לבטל את ההשעיה.

משרתי קבע שהושעו מתפקידם עלולים לעיתים אף למצוא עצמם בסכנה של סיום הקריירה הצבאית, ולפיכך התייעצות בשלב מוקדם ככל הניתן, היא קריטית גם בהיבט זה.

זיכרו כי, ככל שתקדימו להתייעץ, כך גדלים הסיכויים להצליח.  

  • האמור לעיל מובא כשירות לציבור החיילים, והינו בגדר סקירה כללית המיועדת להכרות ראשונית עם הנושא. אין בכך תחליף ליעוץ משפטי פרטני

מעניין? שתף את המאמר